Menu

Alles klopt en haakt in elkaar

Source: Kirsten van Santen, Leeuwarder Courant

Nynke Laverman brengt Oerolgangers aan het huilen

Terschelling - De Noord-Hollandse vriendinnenclub hield het niet droog, gistermiddag op de achterste rij van het kerkje van Midsland, bij de première van Wachter van Nynke Laverman.

Ze verstonden niets van het Fries, zo bekenden de vier vriendinnen, maar werden diep geraakt door de muziek. De dames hadden gelijk: de zang van Laverman, gecombineerd met de tot in de puntjes geperfectioneerde percussie van Sytze Pruiksma en het cellospel van Geneviève Verhage vormden een onweerstaanbare eenheid. En dan was er nog het indringende decor van de hand van Ekko de Bakker: een uil die iedere toeschouwer persoonlijk in de ogen leek te kijken. Alles klopt en haakt in elkaar.

In Wachter brengt Laverman, met de microfoon als een dolk aan haar broekgordel, een ode aan het wachten, maar vertelt ze ook een universeel verhaal over liefde, rouw, verlies en overgave. In haar relaas, dat ze voorleest uit een boek, verandert een man in een boom en blijft zijn vrouw alleen achter. Die vertelling lardeert ze met gezongen verzen - een beproefd concept dat ijzersterk blijkt. Taal en muziek vloeien in elkaar over. Een ademtocht van Laverman en een cellotoon van Verhage zijn haast niet meer van elkaar te onderscheiden.

Laverman brengt haar werk in Wachter op een onverbiddelijke manier. De voorstelling heeft iets dwingends. Er zijn geen momenten voor applaus, daar wordt listig voor gezorgd. Een prima keuze. Handgeklap zou de intieme sfeer verstoren. Laverman heeft volledige controle over de zaal - zelfverzekerd en met autoriteit durft ze zich uiterst kwetsbaar op te stellen.

Dat imponeert, maar tegelijk is het precies die tegenstelling die verwart: Laverman keert naar binnen en doet dat glimlachend naar het publiek. De meeste tijd lacht ze en zoekt oogcontact met haar toehoorders. Wat ze zingt is extreem intens en intiem, maar haar voorkomen en mimiek zijn extravert en open. Dat hoeft helemaal niet. Het publiek hoeft niet te worden gewonnen, dat is al lang overstag.

Alles klopt en haakt in elkaar