Menu

Een voortreffelijke CD die tot ver over de Nederlandse grenzen hoorbaar moet zijn!

Source: Mattie Poels, musicframes.nl

De Friese zangeres Nynke Laverman slaat met haar vijfde CD ‘Wachter’ alle Nederlandse records. Met energieke rust slaagt ze erin haar muziek te laten klinken als een fraaie symfonie waarin het ‘wachten’ centraal staat. Het ‘wachten‘ als een vorm van ‘innerlijk geduld‘ en ‘waakzaamheid‘ waarna je pas in actie komt op het juiste moment….!

Zangeres Nynke Laverman overtuigt met haar muziek. Of ze nu uitbundig zingt of klein en ingetogen, steeds raakt ze de kern van de melodie; geloofwaardig en eerlijk. Op haar laatste album ‘Wachter‘ wordt deze intensiteit nog eens versterkt door de ongelooflijk fraaie arrangementen van haar man Sytze Pruiksma die piano, marimba, dulcimer en drums speelt en het album met Nynke produceerde. Deze bewerkingen variëren van popnummers als ‘Jefte’ en ’De Wachter‘ met stevige drumpartijen, naast surrealistisch werk als ‘Swannesang‘ of ‘Ald mei dy’ (Oud met jou) dat met de afwijkende bezetting van marimba en cello uitzonderlijk is. De cello, gespeeld door Geneviève Verhage, is een doeltreffende toevoeging. De lange lijnen refereren aan een strijkorkest en de prangende dissonanten zoals in ‘Katedralebouwer‘ en ‘Moarn‘ (Morgen) maken de muziek nog expressiever. Nynke Laverman schreef (bijna) alle stukken en zingt in het Fries, vertaald in het Engels in het prachtige CD-boekje. ‘Wachter‘ is een suggestief album gemaakt met grote muzikale fantasie, theatraal met serieuze aandacht voor details. Een voortreffelijke CD die tot ver over de Nederlandse grenzen hoorbaar moet zijn!