Close

Op haar zesde album spreekt Nynke zich stevig uit over menselijk onvermogen en gedrag, juist door zachter te zingen en alleen te doen wat nodig is. Ze wisselt poëtische songs af met vulkanische, dansbare nummers, waarin elektronische beats en analoge synths zorgen voor ontlading. De zangeres en ontdekkingsreiziger doorleeft haar deels Friese, deels Engelse teksten ook in spoken word. Op de gedempte pianoklanken van Sytze Pruiksma verkent ze het fluisterregister van haar stem. Plant is close opgenomen. Je kruipt als het ware in de met vilt beklede piano, terwijl Nynke op oorhoogte fluisterzingt.

Hoopvol protest

Plant benadrukt de kwetsbaarheid van ons bestaan op aarde. This is where we share an existence truly rare (Gravity rules). Nynke onderzoekt de naderende houdbaarheidsdatum van de mensheid vanuit verschillende invalshoeken. Wat zou je bijvoorbeeld zien en zeggen als je 500 jaar vooruit in de tijd kon reizen? You say growth was my Holy Grail / yes it was / and it failed / but in the middle of the hustle you cannot really see (Your Ancestor). En wat gebeurt er als je helemaal stilvalt en het perspectief van een boom inneemt? Tree tree, what do you think of me? (Tree Tree). Wat zeg je als moeder tegen je kinderen? Kun je hoop geven en tegelijkertijd eerlijk zijn? Vanuit de klank van het Fries ontstaat Nynke haar persoonlijke antwoord: ‘wat ik zeker weet, is dat liefde nooit stuk gaat’. Alles wat ik sizze kin, is dat leafde net stikken kin’ (Sabearelân).

Credits

Nynke schrijft samen met componist Sytze Pruiksma alle muziek voor Plant. Hij produceert de songs in zijn studio aan huis. Peter Sijbenga (basgitaar & synths) en Ward Veenstra (synths & banjo) leveren muzikale bijdragen aan verschillende songs. Harry Zwerver neemt het mixen voor zijn rekening en Darcy Proper (New York) de mastering. Christiaan Kuitwaard schildert een portret van Nynke, dat grafisch vormgever Else Boekema opneemt in het ontwerp voor de cover.